Harmonie na talíři

Harmonie na talíři

Jíme s dětmi

Atmosféra u jídelního stolu nemusí být vždy tak idylická, jak nám reklamy předkládají. Jídlo rozházené na stole a po zemi, nervózní rodiče dívajíc se na hodinky, že zas přijdou pozdě do práce a křičící dítě, co pozřelo 2 lžičky, když moc. Jestli se říká, že ráno dělá den, tak v tomto případě to na den jako korálek příliš nevypadá.

Nejsou překvapením situace, kdy děti odmítají jíst převážnou část zeleniny, pseudoobiloviny (pohanka, quinoa, amarant), luštěniny a obecně pokrmy řadící se k těm zdravějším. Jsme nešťastní, když jediné, co děti upřednostňují, jsou sladká jídla, hranolky a křupky.

Ale proč tomu tak je?

Variabilita chutí a vůní

Nejmenší strávníci seznamující se s první stravou jsou zcela odkázáni na to, co jim jako rodiče poskytneme. V raném věku jsme svým způsobem okleštěni tzv. tabulkami, kdy vybíráme a připravujeme pokrmy tak, abychom organismus kojence nezatížili a neuškodili mu příliš včasným zavedením konkrétního příkrmu, špatnou kombinací či přípravou. Nicméně, i tak můžeme experimentovat s kombinováním potravin a stupni rozmělnění potravy.

Mějme na paměti zajištění co největší variability chutí a vůní ve stravě. Díky tomu zajistíme přísun mnoha cenných živin a zároveň kojenec začne přivykat jednotlivým chutím.

Miminko se prostřednictvím první stravy seznamuje s vůní, strukturou a jednotlivými chutěmi. Postupným zaváděním příkrmů se pro něj pokrmy stávají známými a začíná rozpoznávat, co mu chutná více a co naopak méně.

Nenechme se odradit pokud určitou potravinu napoprvé odmítne. Zkusme mu ji několikrát nabídnout s odstupem času a trpělivě vyčkejme, než ji přijme za svou.

Z vlastní zkušenosti se mi osvědčila technika přidávání “neoblíbené“ potraviny k „oblíbeným“. Konkrétně se jednalo o mrkev a bramboru, které malý odmítal jíst. 

Screenshot_20230222-093341_Gallery

Pokud jsem ale obojí nenápadně vpašovala k řepě, dýni nebo pastináku, miska zůstala vždy vyjedená do posledního sousta. Tímto způsobem si Beník nenásilnou formou přivykl k oběma druhům zeleniny.

Přidejte neoblíbenou potravinu k oblíbeným. Zpočátku stačí vmíchat jen trošku, postupem času můžete množství navyšovat dle potřeby.

Chuť a vzhled

Kromě variability jednotlivých potravin mysleme také na chuť převládající v pokrmech. Děti si tak navyknou nejen na sladkou chuť, která má často tendence v pokrmech převládat. Zároveň tím podpoříme dětskou zvědavost a zájem ke zkoumání obsahu talíře.

Mimo jiné, děti rády „jedí očima“. Proto buďme kreativní a věnujme pozornost vizuální stránce pokrmů. Pohrajme si se servírováním. Využívejme vykrajovátka k získání veselých tvarů a škrabky k jemným plátkům jablíčka, mrkve, cukety, aj. Borůvky nebo hrášek mohou například posloužit jako oči vykrojených postaviček/ zvířátek. Všímejme si barevného spektra a struktury, jež potraviny přirozeně nabízí. Jídlo se tak stane pro děti zábavou a o to víc si k němu vytvoří pozitivní vztah.

Možnost volby

Nabídněme dětem možnost volby. Nechme je aktivně si vybrat konkrétní přílohu, druh masa či zeleninu. Pokud máme k dispozici jediný pokrm, alespoň nabídněte způsob úpravy. Zeptejme se, zda si dá rybu s bramborovou kaší nebo raději s brambory na kostičky, nebo zda chce jablko nakrájet či nastrouhat.

Dítě uvidí, že na jeho názoru záleží a že si samo může zvolit, na co má v danou chvíli chuť. Vyhneme se tlaku, kdy je dítěti bez diskuze naservírováno jídlo, které musí sníst.  Navíc popsané dotazování vzbudí v dítěti mnohem větší zájem než oznamovací věta typu: „Tady máš oběd, jez“ :).

Průmyslově zpracované produkty

Pufované chlebíčky, kukuřičné křupky a trvanlivé pečivo se dnes těší velké spotřebě mezi dětmi. I přes to, že se jedná o rychlé svačinky a snídaně,  žaludek tzv. zaplácnou, ale tělu nic moc nedodají. Ve většině případů obsahují aditiva, jako jsou glukózo-fruktózový cukr, aromata, ztužené tuky, aj. mající na organismus negativní dopad.

Děti snadno přivykají sladké chuti, kterou následně pravidelně vyžadují. Vzniká tak riziko do budoucna a to takové, že pravidelné požívání zmíněného cukru může přispět ke vzniku inzulinové resistence, nadváze až obezitě, kardiovaskulárních onemocnění a mnoha dalších.

Upečme raději domácí sušenky, muffiny či brumíky. Získáme chutnou a zdravou svačinku a zároveň můžeme děti zapojit do procesu tvoření a experimentování v kuchyni.

Velké množství skrytého cukru se rovněž nachází v instantních kaších. Místo toho volme takové, které jednoduše připravíme z ovesných vloček, rýže, jáhel či pohanky.

Můžeme využít přirozené struktury potravin a ponechat kaši hrubší nebo ji rozmixovat do krémové konzistence.

Pokud máme chuť na jemnou kaši připomínající krupici, skvěle poslouží mouky.

V naší domácnosti nám například dělá věrného pomocníka kokosová, pohanková, mandlová a rýžová. Spontánně je kombinuji dle aktuální chuti a díky tomu vždy vykouzlím kaši různých chutí, vůní a barev.

Využijme oříškové mouky a mletá semínka k přípravě snídaňových kaší. Nejen, že je příprava takové snídaně blesková, ale ještě si děti pochutnají na krémově jemné konzistenci.

Kázat vodu a pít víno

Jako rodiče se setkáme se situacemi, kdy dítě preferuje určité pokrmy a jiné odmítá. Než začneme s argumentováním a domlouváním, zkusme jít k jádru problému a hledat příčinu, co jej k tomu vede. S otevřenou myslí se upřímně zamysleme, jaké stravovací návyky máme my samotní a jaké vzory jako rodiče svým jednáním předáváme. Považujeme naše stravování, včetně návyků za takové, jež požadujeme od našich dětí nebo si uvědomujeme, že tzv. kážeme vodu a přitom pijeme víno?

Pokud nám zelenina a luštěniny nic moc neříkají a nenachází se na našem talíři, proč by měly být součástí jídelníčku našich dětí? Co děti vidí, to kopírují. Tak „jednoduché“ to ve své základní podstatě je. Nevyčítejme jim něco, co sami nejsme schopni naplnit.

V prvé řadě začněme u sebe a snažme se být tím nejlepším vzorem, co v danou chvíli dokážeme být. Jezme s dětmi stejné pokrmy u jednoho stolu, diskutujme o jídle, choďme společně nakupovat a také jim dovolme, aby se staly aktivními pomocníky v kuchyni a ne jen pasivními diváky.

Tipy na zařazení luštěnin a zeleniny do jídelníčku najdete v eBooku zdarma Fofr menu – Denní menu zdravě a bleskově.

Aby byly luštěniny skutečně prospěšné pro organismus, je nutná specifická příprava. Správné přípravě luštěnin je věnovaný Luštěninový eBook, kde zároveň najdete tipy na chutné a zdravé pokrmy.

Probouzejme dětskou zvědavost

Staňme se trpělivými průvodci. Probouzejme a podporujme přirozenou dětskou zvědavost. Vytvářejme situace, díky kterým si budou moci osahat nádobí a vyzkoušet jejich použití. Nebojme se, že něco ušpiní nebo rozbijí. Vtáhněme je do víru vaření.

Jaro a léto poskytuje řadu venkovních aktivit, díky kterým můžeme objevovat a poznávat dary přírody. Pěstování ovoce a zeleniny představuje jednoduchou aktivitu. Děti lépe porozumí činnosti, která se skrývá za vystaveným jablkem v obchodě, zdokonalí motorické dovednosti a zároveň stráví čas na čerstvém vzduchu. V zimě je alternativou pěstování bylinek nebo klíčků na okenním parapetě. Díky těmto aktivitám probudíme v dětech nadšení a navíc se s větší radostí pustí do jídla, které si samy připravily a vypěstovaly.

A poslední tip závěrem

Nespěchejte a nebuďte příliš přísní na sebe a své děti. I ten nejmenší krok se počítá. K výše uvedeným doporučením přistupujte jako k inspiraci. Krůček po krůčku nenásilnou a vlídnou formou postupně zkoušejte jednotlivé tipy a mějte radost i z nejmenšího pokroku.

Pokud byste ze dne na den radikálně změnili stravovací návyky vašich dětí, mohlo by dojít k velkému šoku a příliš byste nejspíš neuspěli. Experimentujte, zkoušejte a především nic nedělejte s odporem. Inspirujte se nejmenšími a přistupujte k osvojování návyků s dětskou hravostí a otevřeností.

Jak probudit v dětech nadšení z vyváženého jídla

1. Dbejte na variabilitu chutí, vůní, barev a tvarů
2. Poskytněte možnost volby
3. Aktivizujte děti v kuchyni
4. Společně s dětmi nakupujte
5. Jděte příkladem. Vyznávejte takový životní styl, který chcete vidět u druhých
6. Společně jezte
7. Povídejte si s dětmi o jídle
8. Chvalte a oceňujte každý pokrok
9. Nespěchejte na změnu a každou změnu dítěti vysvětlujte, aby jí porozumělo
10. Vypěstujte si domácí ovoce, zeleninu a bylinky